Edd magad nyárállóra

grillMa ismét túlélési tippeket hoztam erre az irdatlan melegre. Ha hiszitek, ha nem, a megfelelő étkezés is segíthet kibírni a harminc fölötti fokokat. Ha körültekintően választod ki a nyáron elfogyasztott ételeket, azzal segíthetsz egyensúlyt teremteni a szervezeted külső és belső hőfeldolgozása között. Lássuk, hogyan!

Mik is azok a lassú égésű ételek?

Bizarrul hangzik, de az emésztés voltaképp nem más, mint egy oxidációs, azaz égési folyamat. A gyomrunkban valami hasonló játszódik le, mint a tábortűzben, csak persze a végeredmény nem hamu lesz. És ahogy a belekerülő fahasábok minőségétől függ, hogy a tábortűz meddig ég, meddig melegíti a testet és vidámítja a szívet, ugyanígy a gyomrunkba kerülő táplálék minősége is hatással van a közérzetünkre és a hőháztartásunkra. Nyáron azokat az ételeket válasszuk, amelyek lassabban bomlanak le, így a szervezet kénytelen a hosszabb emésztési idő során erre a folyamatra koncentrálni a hőt, elvonva a bőr hőérzékelésétől. Vagyis: míg emésztünk, kellemesebbnek érezzük a bőrünkhöz közeli klímát. (Na, fázni persze nem fogunk, de egy kicsit azért segít. :))
Mik is ezek az ételek?
♥ Húsfélék – melyek közül a szárazabb, “szálasabb” fajták alkalmasak ezt az eredményt elérni. Csirke- és pulykamell, a marha szívósabb része. Ezeket lehetőleg roston süsd meg, semmiképp ne rántva, bő olajban. Az általában használt napraforgóolaj ugyanis épp olyan élelmiszer, ami ezt az emésztés közbeni hőátcsoportosítást gátolja.
♥Zöldségek, gyümölcsök – rostban gazdag növények a nap bármely szakában fogyaszthatóak, és nagyon hasznosak, ha hűteni akarod a szervezeted. Gyengén párold meg a brokkolit, zöldborsót, zöldbabot, sárgarépát, karfiolt és karalábét, legyen ez a köreted. Ha grillezel a családdal, barátokkal, kerüljön a rácsra néhány szelet padlizsán és cukkini is. Nap közben pedig rágcsálj almát, egyél egy banánt, vagy néhány szem barackot.
Jó hír, hogy ha te is szénhidrátkedvelő vagy, mint én, ezekről sem kell lemondanod, csak okosan válassz, és körültekintően készítsd el.
♥ Pékáruból és tésztából válaszd a teljes kiőrlésűt. Ezek a gabona külső, rostos héját is tartalmazzák, amelyekkel, épp úgy, mint a növényi rostokkal, több dolga van az emésztőrendszernek.
♥ Ugyanez vonatkozik a rizsre is: a barna rizs félig hántolt héja lassabban emésztődik meg.
♥ És persze legjobb barátom, a krumpli sem maradhat ki a menüből. Ám a fritőzt most felejtsd el – a bő olajban sütés épp annyira a meleg malmára hajtja a vizet itt is, mint a húsok esetében írtam. Inkább vágd cikkekre a friss újkrumplit, kend meg vékonyan olíva olajjal, fűszerezd egy kis kakukkfűvel és borsikafűvel, majd úgy, ahogy van, héjastul süsd pirosra egy serpenyőben, vagy még inkább a grill rácson, ha van rá lehetőséged.
Bármit is eszel, fegyelmezd magad, és ne juss el a telítettség állapotához. A túlevés ugyanis lassítja a szervezet működését, a lelassult működés és a külső meleg pedig  légzési nehézségekhez vezet és alaposan felerősíti a hőérzékelést.

A hőháztartás ellenségei

Szerintem kismillió kampányszövegben olvastátok már ti is, hogy a kávé, az alkohol és a túl zsíros ételek kerülendők a nagy melegben, de azt ritkán magyarázzák el, hogy miért is olyan károsak ezek.
A zsíros ételekről már írtam, hogy a meleg hatására gyorsabban felszívódnak, és ahelyett, hogy hőt vonnának el, csak még melegebb érzetünk lesz tőlük. Nos, ugyanez a helyzet az alkohollal és a kávéval is, amelyek közismertek vérnyomás-emelő hatásukról. Itt most nem is térek ki rá, hogy a gyorsan felszívódó alkoholtól milyen hamar bódult állapotba kerülhetsz, hiszen ennek a cikknek nem az a témája. De a hirtelen megemelkedő vérnyomás és a koffein valamint alkohol okozta vérbőség odáig is képes fokozni a test hőérzetét, hogy akár a hőguta veszélye is fennáll.
Ugyanez a helyzet a gyorsan lebomló szénhidrátokkal – a cukrokkal – is. A cukor az emésztés folyamatában többek között alkoholra is bomlik, így kevésbé intenzíven bár, de ugyanezt a negatív hatást nyújtja a fogyasztása.

Edd forrón!

Ahogy előző bejegyzésemben írtam a forró mentateáról, amely az arab országok nyártúlélő trükkje, ugyanígy, ha képes vagy minél melegebben elfogyasztani az ebédedet, akkor a szervezeted meghálálja azt. Hiszen amíg azzal van elfoglalva, hogy a gyomrod felé araszoló falatot lehűtse, addig a bőrödet érő meleget valamivel gyengébben érzékeled. Talán az első pillanatban úgy érezheted, hogy még jobban izzadsz a forró ételektől, de amint (már a szájüregben) elkezdődik az emésztés folyamata, máris sokkal kellemesebb lesz a személyes klímád.
Érdekes módon a jéghideg ételekkel-italokkal épp a fordítottja a helyzet. Először pár pillanatnyi borzongás, majd még erősebben érzékeljük a meleget, mint előtte.

Segítsd belülről a barnulást!

Végezetül pedig szeretnék megosztani veletek egy olyan trükköt, ami a barnulni vágyóknak lehet segítség. Ugyanis vannak olyan növények, mint például a sárgarépa és a sárgabarack, amelyek természetes formában tartalmaznak B-vitamint és béta-karotint. Ezek az anyagok pedig, a napsugarakkal karöltve, szép, egységes, egészséges barna színt kölcsönöznek a bőrnek. Azt javaslom, míg a répát és a barackot majszolod, a barackhéjjal óvatosan kenegesd át azokat a területeket, ahol barnulni szeretnél. De vigyázz, ez a naptejet nem helyettesíti! 🙂

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s